Waarom Websitebezoek Meten (meestal) Zinloos is

W

Ben je benieuwd hoe je je website bezoek meten kunt? Of kijk je al wel eens naar je website bezoekersaantallen? De meeste websites gebruiken hiervoor overigens Google Analytics wat bovendien uitstekend werkt. Zodra je de statistieken bekijkt zal je bijna van je stoel vallen. Een bijna bodemloze put van data die beschikbaar is over je websitebezoekers. Al die bezoekersaantallen: Leuk, soms zelfs verslavend en zeker interessant. Maar wat zeggen websitebezoekers aantallen nu eigenlijk? En wat heb je er aan?

Websitebezoekers en hun gedrag

Ik zie regelmatig websites welke ‘smijten’ met indrukwekkende cijfers. Bijv. ‘meer dan 10.000 bezoekers’ en meer spektakel. Om je uit de droom te helpen: die hoge bezoekersaantallen zeggen niet zo veel. Om eerlijk te zijn zelfs vrij weinig. Naast dat een ‘bezoek’ aan een website een andere betekenis heeft dan aan een ‘fysieke’ winkel in de echte wereld, kan het ook betekenen dat het meerdere websitebezoeken zijn van dezelfde bezoeker. Soms wordt ook wel eens een ‘uniek’ website bezoekersaantal genoemd. Maar ook dit getal is misleidend, zoals ik je zo in mijn voorbeeld wil laten zien. Vergeet niet dat een websitebezoeker er een ander gedrag op nahoudt dan een bezoeker aan bijv. een fysiek winkeladres.

Vergelijk het surfen op internet door het bezoeken van websites met het bezoek aan een drukke markt. Een goed voorbeeld van een hoog ‘uniek’ bezoekersaantal, want het kan er wel eens chaotisch druk zijn. Het afstruinen van het aanbod van koopwaar (de zoekopdrachten), op zoek naar de beste koopjes (informatie). En dat allemaal in hoog tempo van kraam naar kraam (websites). Geef je klant (de websitebezoeker) daarom snel ‘kant-en-klaar’ waar ze naar op zoek zijn! Moeten ze er te veel voor doen, teksten lezen of nadenken, zijn ze doorgelopen (een klik op de ‘terug’-knop) voor je er erg in hebt!

Bezoekers die (per ongeluk) op je site terecht komen, en meteen weer vertrekken tellen ook mee in je website bezoekersaantallen. Maar aan deze bezoekers heb je natuurlijk niets. Of wat als websitebezoekers er niet (snel) vinden waar ze naar op zoek zijn; en al kort na binnenkomst op de 1e pagina al weer rechtsomkeer maken naar de zoekresultaten van Google? Dit noemen we ‘bouncers‘ en het gemiddelde is 25% tot 70% van je bezoekers. Stel voor dat bezoekers in een fysieke winkel zich zo zouden gedragen. Je hebt dan bij de meeste bezoekers geen tijd om ‘hallo’ of ‘goedemorgen’ te zeggen als ze, na één stap over de drempel te hebben gezet al weer vertrekken. Laat staan dat je de bezoekers kunt aanspreken om enthousiast te maken over je product of dienst!

Of wat als bezoekers na enkele pagina’s vluchtig te hebben bekeken (zonder lezen!) weer vertrekken? Al met al blijft er van de hordes bezoekers, waarvan je dacht dat ze actief en geïnteresseerd op je website rondstruinen, uiteindelijk niet veel over. Om nog maar te zwijgen over geautomatiseerde programma’s die het internet (en dus ook jouw website) indexeren voor allerlei doeleinden. Deze worden door Google Analytics namelijk ook aangemerkt als een website bezoeker. Je zogenaamde ‘bezoekers’ hoeven daarom nog niet eens menselijk te zijn! Diverse redenen waarom je website bezoek meten in aantallen niet dát cijfer oplevert wat je nodig hebt.

Een gebruiker i.p.v. een website bezoeker

Wat je eigenlijk wilt weten is hoeveel bezoekers je website écht hebben gebruikt. Dus potentiële klanten van je doelgroep; geen passanten en ongeïnteresseerde bliksem-bezoekers. Gebruikers waar je dus écht wat aan hebt gehad en een zeker ‘doel’ mee hebt bereikt.

We kunnen deze website-gebruikers met behulp van Google Analytics uitdrukken in ‘behaalde doelen’. Bijv. een gebruiker welke, na enkele producten in je webshop te hebben bekeken, een offerte aanvraagt of contact met je opneemt. Je kunt hier een concrete meter van maken en deze ‘doelpunten-teller’ zegt dan véél meer over je websitebezoek dan het ruwe bezoekersaantal!

 

Gebruik je al wél Google Analytics? Ga je website gebruikers meten welke je doelen hebben voltooid i.p.v. bezoekers. Stel zo snel mogelijk je ‘doelpunten-teller’ in met behulp van  een ‘Doel’ of ‘Goal’ binnen Google Analytics. Lees mijn artikel voor het instellen van een doel in Google Analytics.

Gebruik je nog géén Google Analytics? Volg mijn stappenplan voor het lanceren van een (nieuwe) website. Ik laat je zien hoe je een gratis account aanmaakt om je websitegebruikers te gaan meten.

En nu jij.

Heb je vragen, opmerkingen of andere behulpzame inzichten in je website bezoek meten? Denk je er hetzelfde over als ik of heb je andere ideeën? Ik ben er erg benieuwd naar! Laat een reactie achter! Wat leid jij af aan je website bezoekersaantallen?

Laat een reactie achter