De 11 Succesfactoren voor een Goede Homepage

D

Ze zeggen wel eens dat je maar één kans hebt om een goede indruk te maken. Dat geldt voor persoonlijk contact maar ook voor je website en hoe bezoekers (en potentiële klanten) je homepage ervaren bij de eerste binnenkomst. Zorg dus voor een goede homepage!

Ik ga bij dit artikel niet in op subpagina’s, zoals product- of categoriepagina’s; maar alléén op de homepage, frontpage oftewel de voorpagina van je website. Dat wil zeggen: de 1e welkomst-pagina welke je bezoeker ziet als je het websiteadres direct ingeeft of wanneer diegene je onderneming of website via een zoekmachine als Google opzoekt. Waar moet je aan voldoen voor een goede homepage om een fantastische, onuitwisbare eerste indruk achter te laten?

Inhoudsopgave

1. Korte en duidelijke URL
2. Page Title, Meta Description en Favicon
3. Wat doen we hier?
4. Wat is het doel?
5. Duidelijke navigatie
6. Optimale schermruimte
7. Goed taalgebruik
8. Geen pop-ups
9. Ben bereikbaar
10. Compatibliteit
11. Meten = weten

1. Korte en duidelijke URL

Kies een makkelijk in te voeren en zo kort mogelijk websiteadres (URL) wat mensen en klanten makkelijk onthouden en zonder moeite kunnen schrijven. Goede voorbeelden zijn: bol.com, jan.nl of abc.nl. Een slecht voorbeeld is vandewallsuccesmakelaars.nl. Een beter tikbare URL is: www.vdw.nl.

De URL waar je website te benaderen is maakt deel uit van de domeinnaam welke eindigt op ‘.nl’ of ‘.com’. Het kan best een uitdaging zijn om nog een domeinnaam te verkrijgen welke nog vrij en beschikbaar is (check: sidn.nl). Veelgebruikte woorden of een combinatie hiervan zijn meestal reeds in gebruik. Niet vaak gebruikte afkortingen zijn met een beetje geluk nog beschikbaar. Gebruik je creativiteit of benader eventueel de houder van het domein (check wederom sidn.nl) om te kijken of je de domeinnaam voor een schappelijk bedrag kunt overnemen van de huidige houder.

Heb je een naam waarbij spelfouten voor de hand liggen, kijk dan of je de domeinnamen van veelgemaakte spelfouten ook kunt claimen; welke direct doorverwijzen (met een 301 redirect) naar de officiële, werkelijke URL van je homepage. Bijv.: in het geval van vandewall.nl, probeer het domein vandewal.nl ook te claimen en verwijs deze naar het eerste, primaire adres! Het spreekt voor zich dat je ook een redirect aanwezig hebt als bezoekers er de (ondertussen ouderwetse) ‘www.’ voor zetten!

2. Page Title, Meta Description en Favicon

Geef je homepage een zorgvuldig gepolijste en efficiënte Page Title en Meta Description waarbij je kort maar krachtig de spijker op de kop slaat met het product/dienst/doel van je website.

Waarom? Deze gegevens zijn zichtbaar bij de zoekresultaten van Google. Deze twee gegevens zijn erg belangrijk, want als een bezoeker zoekt naar jouw product of dienst wil je natuurlijk dat er op jouw website geklikt wordt! Besteed aan deze gegevens dan ook wat extra aandacht.

Plaats enkele veelgezochte trefwoorden welke relevant zijn voor jouw website/bedrijf en waar bezoekers op zoeken; gevolgd door een koppelteken (bijv. – of | ) en sluit af met je bedrijfsnaam. Uitzondering op deze regel is wanneer bij de meeste mensen je bedrijfsnaam herkenbaarder is dan alle zoekwoorden, bijv. zoals bij CNN of Coca Cola het geval is. Dit soort bedrijfsnamen zijn een synoniem geworden voor resp. nieuws en cola. Houd je Page Title zeer kort en krachtig en zet de belangrijkste trefwoorden vooraan. Waarom? Deze hoort iemand welke de zoekresultaten raadpleegt als eerste op te merken; en als diegene jouw product of dienst in gedachte heeft zal deze de zoekresultaten haastig doornemen op zoek naar deze zoekwoorden. De ‘Page Title’ hoeft geen lopende zin te zijn, maar meer een opsomming van deze relevante tref- of zoekwoorden.

Bij de ‘Meta Description’ heb je meer ruimte beschikbaar (ca. 150 tekens), waarin je korte zinnen kunt formuleren. Dit moet nog steeds een kort maar krachtige beschrijving zijn (probeer het bij circa 150 tekens te houden), wederom gevuld met de tref- en zoekwoorden van je product(en) of dienst(en).

TIP: begin in de ‘Page Title’ ieder woord met een hoofdletter. Onderzoek wijst uit dat dit meer opvalt en naar gekeken wordt, vooral bij de minder opvallende trefwoorden welke je niet vooraan in het rijtje hebt staan.

TIP: zet in de ‘Page Title’ geen woorden als ‘home’ of ‘welkom’ in (cliche: ‘Welkom op mijn homepage’); dit is niet van toepassing en biedt geen meerwaarde voor de bezoeker. Dit is niet belangrijk voor hoe je website in de zoekresultaten voorkomt en ook niet waar de bezoeker naar op zoek is. Beter is om in deze kostbare tekstruimte de relevante tref- en zoekwoorden te gebruiken welke van toepassing zijn op je website, bedrijf, product(en) of dienst(en).

Ontwerp eventueel een ‘Favicon’. Dit is een klein icoontje zichtbaar in de browser en bij de favorieten of bladwijzers wanneer de website wordt opgeslagen door de bezoeker. Zorg dat hier een herkenbaar element uit je logo of huisstijl in zit. Je hebt maar beperkt de ruimte dus het kan een uitdaging zijn. Het kan zijn dat je reeds een ‘Favicon’ hebt, dit zal dan het logo zijn van je CMS. Een ‘Favicon’ is een laatste ‘finishing touch’ waardoor je website herkenbaarder en professioneler overkomt.

3. Wat doen we hier?

Iemand heeft je website/homepage eenmaal geopend en ingeladen. Wat doet de website en/of onderneming voor je bezoekers? Dit moet bij de eerste opslag al binnen enkele seconden direct duidelijk zijn zonder enige tekst te lezen. De bezoeker moet al meteen bij de introductie het gevoel krijgen dat hij hier op de juiste plaats is om in zijn behoefte te worden voorzien.

Dit verwezenlijk je door een bepaalde sfeer uit te stralen en de vervulling voor een behoefte van je bezoeker te laten zien. Gebruik afbeeldingen, foto-materiaal en woorden om dit duidelijk te maken, het gros leest je (lange) teksten namelijk toch niet!

4. Wat is het doel?

Denk goed na over het concrete doel van je website en zorg dat de bezoeker er niet omheen kan!

Voorbeelden van doelen kunnen zijn: je software/app downloaden, een bestelling plaatsen in je webshop, je online catalogus inzien, contact met je opnemen, inschrijven voor je nieuwsbrief etc.

Dit doel dient middels een button direct en het meest duidelijk zichtbaar te zijn op je homepage. De bezoeker dient hier bijna niet ‘omheen’ te kunnen. Engelse marketeers noemen dit de ‘Call to Action’. Bij mij is altijd een andere term blijven hangen, namelijk die van een Nederlandse marketeer. Hij noemt het namelijk de ‘Banaan’ en vergelijkt je website-bezoekers met hongerige aapjes welke geen zin hebben om (al te veel) na te denken en snel aan hun trekken wil komen. Zorg dat deze ‘Call To Action’ of ‘Banaan’ direct, luid & duidelijk zichtbaar is op je homepage, en de blik van de bezoeker en niet omheen kan, er als het ware onbewust naar toe ‘gezogen’ wordt op een bijna ‘hypnotiserende’ manier! Voorbeelden van deze buttons zijn:

5. Duidelijke Navigatie

Maak het je bezoeker niet moeilijker dan het is om de weg te vinden.

Een hip design is leuk om te zien, maar verwar je bezoeker (die luie aap!) niet met een onnodig bewegende navigatie dat het een ‘flipperkast’ wordt. Je mag dan wel ’s werelds meest originele en dynamische navigatie hebben, maar bezoekers willen gewoon snel en efficiënt naar een subpagina toe en hebben geen zin/tijd om je navigatie eerst te doorgronden of te begrijpen. En nog ‘saaier’ maar zeer doeltreffend: plaats je navigatie bij voorkeur volledig links of helemaal bovenaan je website; dit zijn herkenbare plaatsen voor de bezoeker. Houd je navigatie zo veel mogelijk statisch (dus geen tot zo min mogelijk beweging), en plaats een makkelijke zoekfunctie op je homepage.

6. Optimale schermruimte

Bezoekers willen zo min mogelijk ‘scrollen’ en ‘swipen’. Dat kost immers moeite en energie. Geef voor de beste resultaten je bezoekers direct de informatie waar ze naar op zoek zijn.

Zorg dat je de beschikbare schermruimte van de eerste oogopslag optimaal benut!

Dus: geen niet-relevante informatie, lege ruimtes (kan ook per ongeluk zijn op andere internetapparaten en -browsers, zie ook het laatste punt bij Compatibiliteit), geen flash-animaties (volledig uit de tijd; werkt niet op mobiele Apple apparaten zoals een iPad), of blitse applicaties en plugins welke eerst een download/installatie vereisen (voor je het weet ben je reclame aan het maken voor installatie van een plugin), etc.

Dit hoeft niet te betekenen dat je website ‘schreeuwerig’ dient te zijn en ‘volgepropt’ met informatie; maar dat je zorgvuldig nadenkt over welke zaken je WEL én NIET wilt laten zien op de eerste oogopslag van je homepage (dus zonder ‘scrollen’ of ‘swipen’) en dat deze zaken rechtstreeks aansluiten op het doel van je website. Als je een webshop hebt, wil je hier niet meteen AL je honderden producten laten zien, maar bijv. alleen 1 of 2 ‘hardlopers’. Ben zuinig op deze schermruimte en richt deze super-efficiënt in!

7. Goed taalgebruik

Polijst de teksten van je homepage. Gebruik de taal van je doelgroep. Dure woorden zijn interessant, maar kan wellicht niet de ‘taal’ zijn van je doelgroep. Keep it simple! Gebruik niet tweemaal hetzelfde woord en gebruik synoniemen om de tekst lekker door te laten ‘lopen’. Zorg dat de tekst lekker ‘wegleest’ en het een echt ‘verhaal’ wordt i.p.v. opsomming van feiten. Gebruik in je algehele opmaak zo min mogelijk tekst, het gros van je bezoekers houdt niet van lezen en mensen zijn visueel ingesteld.

Gebruik NLP-technieken om je voordelen aan te geven middels suggestie (binnenkort meer hier over); bijv. ‘Voordelig vanaf €10 per maand’ i.p.v. ‘Het hoeft niet duur te zijn’. Met het laatste suggereer je onbewust dat iets ‘duur’ is. Zelfs het kleurgebruik heeft invloed op deze voorbeelden. Onderzoek wijst uit dat mensen zeer gevoelig voor dit soort NLP-technieken zijn; hoe ‘leuk’ je zelf je verzonnen slogan in kwestie ook vindt klinken. Geloof je me niet? Meten is weten; zie ook het laatste punt.

8. Geen pop-ups

Laten we eerlijk zijn, iedereen haat pop-ups welke je eerst weg moet klikken. Zet de melding dat je cookies gebruikt ergens in je footer, in een aparte pagina en gebruik geen hinderlijke pop-ups op je homepage. Dit komt hetzelfde over als een aanhankelijke verkoper in een winkel welke klanten bij de eerste stap over de drempel meteen aanklampt en niet meer loslaat (totdat ze waarschijnlijk geïrriteerd de winkel weer verlaten!). Vraag je klanten pas of ze hulp nodig hebben als ze goed en wel over hun drempelvrees heen zijn, bijv. op een subpagina. Binnenkort meer hier over!

9. Ben bereikbaar

Wanneer je artikelen of diensten verkoopt: klanten houden van een onderneming welke makkelijk te bereiken is. Een beller is sneller! Is je telefoonnummer direct zichtbaar? Is er een online chat beschikbaar? Dat wekt vertrouwen en is makkelijk voor de haastige bezoeker die snel geholpen wil worden en geen zin heeft om iets te zoeken op je website.

TIP: als je het helemaal ‘high tech’ wilt maken zorg je dat het telefoonnummer of chat-optie alleen zichtbaar is als je ook echt op dat moment bereikbaar bent. Bijv. tijdens je kantooruren of aan je werkplek zit. Niemand heeft zin om een nummer te kiezen wat vervolgens niet bereikbaar is.

Het ligt ook aan de doelen die je aan je website stelt. Als het doel van je website is dat de bezoeker contact opneemt is dit punt echt een must! Als je daarentegen geen producten of diensten verkoopt, geen vestigingsadres hebt en al helemaal geen zin hebt in contact; is het niet noodzakelijk je contactgegevens op die waardevolle eerste pixels te zetten van je homepage. Je zou ze als optie op een aparte pagina in je navigatie kunnen plaatsen en met een contactformulier kunnen werken.

10. Compatibiliteit

Jouw website ziet er wellicht overzichtelijk uit op je (iets te) grote 28 inch scherm; maar hoe zit het met die grote meerderheid welke je site bezoekt met een oudere desktop computer, tablet of telefoon?

De meeste Nederlandse bezoekers hebben anno 2014 nog steeds een resolutie ingesteld staan van 1024×768 pixels (als een iPad1) en ‘zien’ dus een stuk minder van je website dan met een hypermoderne desktop PC met een groot hoog-resolutie scherm. Verzeker jezelf er van dat je bezoekers ook op andere apparaten en met lagere resoluties je navigatie begrijpen en je ‘banaan’ (c.q. ‘Call To Action’) direct zichtbaar is.

Het kan zijn dat er verschil in opmaak ontstaat, doordat ieder internet-apparaat en diens ‘browser’ anders is en de ‘code’ achter de schermen van je website op een andere manier geïnterpreteerd. Hiervoor geldt: test, testen, testen en nog eens testen!

TIP: je kunt niet op alle internet-apparaten je website optimaal laten zien. Kijk bij Google Analytics wat de meest gebruikte apparaten zijn waarmee je website wordt bezocht en concentreer je hier op. Een bezoeker met een ratelende, 20-jarige desktop PC of WAP mobieltje (ken je ze nog?) zal waarschijnlijk je website niet zonder gebreken kunnen bekijken; dat zullen deze bezoekers  ondertussen ook wel hebben gemerkt bij andere websites! Maar belangrijk is wél dat de populaire toestellen je website optimaal en zonder problemen weergeven. Check je website o.a. op:

  • Een huis-tuin-en-keuken Desktop PC waarvan je de resolutie terug hebt gezet op 1024×768 pixels
  • Een Tablet (in Nederland wordt op dit moment de Ipad nog het meest gebruikt)
  • Een Android Smartphone

Let op dat op deze verschillende internet-apparaten:

  • De opmaak van je homepage goed overkomt om je doelen te bereiken en eerder besproken punten te verwezenlijken
  • Dat er geen onbedoelde lege regels of ruimtes of ‘defecten’ ontstaan zoals een plugin welke alléén werkt op een desktop (en niet op tablets of smartphones). Nog erger: deze niet-werkende plugin laat op een van deze apparaten een onbegrijpelijke foutmelding zien of laat een witte/lege ruimte achter op je waardevolle ruimte van je homepage.
  • Mobile of Responsive versies: het kan zijn dat je website voor mobiele apparaten of apparaten met een kleiner scherm (een smartphone) een aparte of compactere layout laat zien dan bij een desktop PC. Dit kan erg handig zijn; maar let op dat deze dezelfde succesfactoren waarborgt als de desktop-variant (denk o.a. aan zichtbaarheid van de banaan)! Test dit goed en probeer je homepage te zien vanuit het perspectief van bezoeker (of luie aap als je het eerdere stuk hebt gelezen!)
  • Dat de laadtijd van je homepage kort is; ook bij smartphones zonder wifi. Bij desktop PC’s is dit meestal geen probleem omdat de (bedrade) breedband-verbinding meestal erg snel is. Tip: zet wifi eens af op je smartphone en laad je homepage in. Zou je bezoeker zin hebben om te wachten, of zou je al lang weer gefrustreerd weg zijn gegaan?

Check je Google Analytics account en kijk bij ‘Bezoekers’ met welke apparaten en welke resolutie je website wordt bekeken en controleer het ‘bounce’-ratio % (m.a.w. de bezoekers die direct weer vertrekken) voor onregelmatigheden. Een hoog bounce-ratio kan zeggen dat er iets niet goed gaat op het device of de resolutie in kwestie.

11. Meten = Weten

Stel je doel in bij Google Analytics (zie punt 4) en houd bij wat je conversieratio (in %) is vanaf je homepage. Probeer eens wat veranderingen uit en probeer deze ratio te verbeteren. Wil je meer weten over doelen bijhouden en instellen check dan ook eens mijn andere artikel: Het Doel van je Website Meten met Google Analytics

En nu jij.

Dit zijn slechts 11 factoren welke ik zo ken en kan benoemen. Dat wil niet zeggen dat er niet meer zijn om een goede homepage te verkrijgen! Wellicht weet jij er zelf nog meer. Ik ben er erg benieuwd naar! Laat een reactie achter! Welke punten vind jij belangrijk voor een goede homepage om van je website tot een succes te maken?

Laat een reactie achter