Ultieme Checklist voor een Nieuwe Website Lanceren

U

Yes! Je website staat eindelijk online en de hele wereld kan meekijken wat je er van hebt gemaakt. Maar hoe lanceer je je nieuwe website met een vliegende start? Hoe zorg je dat je website en diens marketing een goede basis en boost krijgt en verder kan groeien? Je website zal uiteindelijk wel geïndexeerd worden bij Google, maar je kunt dit drastisch versnellen en wilt natuurlijk ook de marketing ervan stimuleren doordat er over je nieuwe website, producten en artikelen gepraat wordt op sociale media (Facebook, Twitter etc). Marketing begint tegenwoordig immers bij deze platformen. Het bezoek c.q. ‘traffic’ op je website zal dan namelijk nog sneller toenemen omdat de zoekmachines sneller zien dat er wat ‘te doen is’ op je nieuwe website.

Je kunt dit stappenplan ook toepassen op je bestaande website om een overzichtelijke indeling te krijgen met een transparante beheer- en marketingstructuur. Met bijv. Adwords, AdSense, YouTube en andere marketing-platformen kun je je website en marketing verder uit laten groeien.

Na het doorlopen van dit stappenplan heb je een goede start met een helder overzicht en mijn oplossing is tevens ‘schaalbaar’. Daar bedoel ik mee dat het beheer en de marketing makkelijk samen met collega’s te beheren of over te nemen is door (toekomstige) werknemers of een extern marketing-bedrijf. Laten we maar meteen beginnen; we hebben geen tijd te verliezen!

Inhoudsopgave

Wat heb je nodig?
Stap 1. Maak een Google account aan
Stap 2. Stel Google Analytics in
Stap 3. Maak een Facebook Pagina aan
Stap 4. Maak een Twitter account aan
Stap 5. Maak een Google+ Profiel en Pagina aan
Stap 6. Meld je aan voor Google Webmasters
Stap 7. Plaats links naar je Sociale Media Pagina’s
Stap 8. Blijf delen op Sociale Media
Samenvatting

Wat heb je nodig?

  • Je (nieuwe) website (met tenminste 1 artikel of product online)
  • Een e-mailadres voor PRIVÉ gebruik (bijv. van Gmail of Hotmail)
  • Een e-mailadres voor ZAKELIJK gebruik (bijv. info@jouwwebsite.nl)

Belangrijke toelichting: Ik benoem de e-mailadressen in dit artikel respectievelijk ‘privé’ en ‘zakelijk’. Dit heeft 2 redenen:

  1. Omdat veel sociale media vereisen dat je een ‘natuurlijk’ privé-persoon nodig hebt om een zakelijk bedrijfsprofiel (pagina) te beheren (als je er over nadenkt eigenlijk ook heel logisch!). Tip: sociale media zijn echt onmisbaar voor de marketing van je nieuwe website. Als je er privé niet ‘aan mee wilt doen’ kun je gerust zijn: de identiteit van de beheerder is NIET openbaar en niemand zal je verplichten privé iets met social media te gaan doen.
  2. Het ‘zakelijke’ e-mailadres heeft ten alle tijden alléén een zakelijk verband met je website. We gaan privé en werk goed en strikt gescheiden houden. Bovendien kun je het beheer en marketing van je website hierdoor makkelijker overzien, beheren en uitbesteden.

Stap 1. Maak een Google account aan

We gaan dit ‘zakelijke’ Google account voorlopig alléén nog maar gebruiken voor Google diensten zoals Analytics en Webmasters, en niet verbinden aan privézaken of -profielen. Je kunt hier in de toekomst ook andere marketing-activiteiten en platformen mee gaan ontplooien. Bijv. met Google Adwords, Google AdSense of Youtube.

Voordelen zijn dat je met dit zakelijke Google account zgn. ‘rechten’ aan een (of meer) ‘privé’-emailadres(sen) kunt geven om deze diensten mee te beheren. Daardoor is het schaalbaar en makkelijker te beheren. Ook in de toekomst wanneer je website of onderneming groeit en je meerdere collega’s hierin wilt betrekken of deze wilt uitbesteden aan bijv. een marketing-bureau.

  • Ga naar analytics.google.com
  • Klik op ‘Een account maken’ (rechtsboven de pagina)
  • Klik nog een keer op ‘Een account maken’ (onderaan de pagina)
  • Ben ‘creatief’ met de velden voor voor- en achternaam voor dit zakelijke account, vul bijv. bij voornaam in: Pietersen, achternaam: Rijwielen.
  • Vul bij e-mailadres je ZAKELIJKE e-mailadres in
  • Vul de overige verplichte velden in en maak je account aan
  • Er wordt ter verificatie een e-mail naar je gestuurd, klik op de link in deze e-mail
  • Je hebt nu een zakelijk Google account gebruiksklaar gekoppeld aan je zakelijke e-mailadres!

Stap 2. Stel Google Analytics in

Je wilt al vanaf het begin meten hoeveel bezoek je krijgt op je website, zodat je het verloop later in kunt zien. Ook handig om je inspanningen op gebied van marketing te meten en te beoordelen op effectiviteit.

  • Ga naar analytics.google.com
  • Klik op ‘Aanmelden’ en login met je ZAKELIJKE e-mailadres en bijbehorend wachtwoord
  • Vul alle velden in voor het ‘Nieuwe account’
  • Vul alle velden in en klik op ‘Tracking-ID ophalen’.

google-analytics-tracking-id

Je ontvangt nu een stukje code (de zgn. ‘trackingcode’) welke speciaal voor jouw website is om de bezoek-statistieken te meten. Dit stukje code dient in de broncode van je website-pagina’s geplaatst te worden om Google Analytics telkens een ‘seintje’ te geven wanneer je website bezocht wordt. Als je website is gebouwd door een extern bedrijf of webdesigner zal het plaatsen van deze (algemeen bekende) code zeker een koud kunstje voor hen zijn. Belangrijk is het unieke, persoonlijke accountnummer welke in deze code verstopt zit, of te wel de ‘Tracking-ID’, (bijv. ‘UA-56642109-1’). Je website-beheerder (of webmaster) zal deze nodig hebben omdat deze uniek is voor jouw website.

TIP: Gebruik je WordPress? Download de plugin ‘Yoast SEO for WordPress’. Deze plug-in is eenvoudig zonder technische kennis te installeren. Na installatie voer je bij de instellingen je Tracking-ID in en deze plugin zorgt ervoor dat het stukje code zonder gedoe direct in je website-broncode wordt geplaatst.

Je zult (zeker in het begin) vaak je eigen website bezoeken. We stellen meteen één of meer filters in om te voorkomen dat je eigen bezoeken worden meegeteld in Google Analytics. Anders kun je er namelijk geen wijs meer uit, en weet je nog steeds niet hoeveel bezoekers je website nu eigenlijk trekt.

  • Klik op ‘Beheerder’ (helemaal bovenaan)
  • Klik op ‘Alle filters’ (volledig links bij ‘Account’, LET OP: NIET de filter-optie rechts bij ‘Dataweergave’)
  • Klik op ‘Nieuwe filter’
  • Open een ander of nieuw tabblad/venster en ga naar whatsmyip.org. Noteer het IP nummer boven aan de pagina even (bijv. ‘80.34.12.1’)
  • Bij filternaam geef je bijv. in ‘Uitsluiten verkeer (Thuis)’
  • Kies bij de selectievakjes achtereenvolgens ‘Uitsluiten’, ‘Verkeer van de IP adressen’ en ‘Die gelijk zijn aan’
  • Bij ‘IP-adres’ plak je je IP nummer of geef deze hier in
  • Heel belangrijk (en makkelijk om te vergeten!): voeg je website bij ‘Beschikbare dataweergaven’  toe aan ‘Geselecteerde dataweergaven’ door je websitenaam te selecteren en met de button ‘Toevoegen’ te verplaatsen van het linker naar het rechter vakje.
  • Je scherm ziet er dan als onderstaande uit. Als het allemaal klopt kun je op ‘Opslaan’ klikken:

google-analytics-filter-toevoegen

Herhaal deze stappen eventueel vanaf andere locaties waar je de website veel zult bekijken of bewerken en daarom deze bezoeken niet wilt meenemen in de metingen. Geef deze heldere namen als bijv. ‘Uitsluiten verkeer (Werk)’ en/of ‘Uitsluiten verkeer (Schoonouders)’, etc.

Stap 3. Maak een Facebook Pagina aan

Om je marketing een boost te geven, extra bezoek te krijgen op je website is het erg belangrijk dat je website op Facebook te vinden is middels een eigen pagina. Dit werkt anders dan ‘echte’ natuurlijke personen welke op Facebook staan met een zgn. ‘Profiel’. Facebook biedt namelijk aan bedrijven een ‘Page’ of ‘Pagina’ aan. Een dergelijke zakelijke pagina kan alleen ‘leuk’ gevonden worden door Facebook ‘profielen’, en kan zelf geen vriendschap-uitnodigen versturen.

Het gebeurt wel eens dat je bedrijven op Facebook voorbij ziet komen welke een gewoon ‘Profiel’ gebruiken en geen ‘Pagina’ zoals Facebook dit voor ogen heeft (dit valt op wanneer ze jou een vriendschapsverzoek sturen!). Ten eerste loop je het risico dat je profiel ooit op een dag zonder aankondiging verwijderd wordt omdat je hiermee de regels hebt overtreden. Ten tweede biedt een ‘Pagina’ extra functionaliteiten speciaal voor bedrijven en websites, welke de marketing op termijn ten goede komen. Ik raad dus aan om het op de officiële manier te doen; gewoon netjes de regels te volgen en voor je website een officiële ‘Pagina’ aan te maken!

Facebook vereist dat achter iedere zakelijke pagina zich een ‘echt’ natuurlijk privé-persoon (met een ‘Profiel’) bevindt welke dienst doet als een ‘beheerder’ van de ‘Pagina’. Dit kunnen er ook meer dan 1 zijn, waardoor alle (marketing) beheerders berichten kunnen plaatsen op de Facebook Pagina van je website of onderneming. Zit je niet op Facebook, moet je je er dus wel registreren (nogmaals: niemand verplicht je om privé iets met Facebook te gaan doen, je kunt je profiel ook gewoon verbergen en niet van info voorzien). Het is tevens niet openbaar welk(e) profiel(en) er achter een Facebook Pagina zitten!

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel reeds Facebook privé gebruikt en registreerd bent:

  • Log in bij Facebook met je PRIVÉ e-mailadres
  • Klik op ‘Pagina maken’
  • Upload je logo en plaats je websiteadres (URL) op je nieuwe Facebook Pagina
  • Publiceer tenminste 1 artikel of product van je website door de URL te kopiëren en te plakken
  • Dit artikel of product kan vervolgens gedeeld worden op Facebook. Gezien worden = website marketing = meer bezoek!
  • Nodig al je vrienden uit om je Facebook Pagina leuk te vinden! Dat doen ze toch wel voor je?

Stap 4. Maak een Twitter account aan

Net zoals op Facebook willen we ook dat er gepraat wordt op Twitter over je nieuwe website. Bovendien kennen zoekmachines extra waarde toe aan links welke (ook) op Twitter rondgaan.

  • Ga naar twitter.com (log eventueel privé uit) en registreer je met je ZAKELIJKE e-mailadres
  • Bedenk een Twitter gebruikersnaam  welke zo veel mogelijk op je website-adres lijkt. Is deze al bezet? Draai woorden om of gebruik je creativiteit. Beter is om geen cijfers toe te voegen om deze uniek te maken.
  • Upload je logo en plaats je websiteadres (URL) op je nieuwe Twitter profiel
  • Publiceer tenminste 1 artikel of product van je website door de URL te kopiëren en te plakken

Stap 5. Maak een Google+ Profiel en Pagina aan

Je hebt in de eerste stap al een Google profiel gemaakt met je ZAKELIJKE e-mailadres. Wat er vervolgens gebeurt is dat Google je (heel irritant) telkens probeert ‘over te halen’ om een Google+ profiel aan te maken met je zakelijke e-mailadres d.m.v. onderstaand scherm:

LET OP: MAAK GEEN PROFIEL AAN ALS JE BENT INGELOGD MET JE ZAKELIJKE E-MAILADRES!

Dit omdat een Google+ profiel bedoeld is voor een echt ‘natuurlijk’ privé-persoon en niet voor een bedrijf of website. Hiervoor wil Google dat je officieel (net als bij Facebook) ook een ‘Page’ of ‘Pagina’ aanmaakt. Als je dit per ongeluk wél doet, heb je  een dubbele vermelding; een ‘Profiel’ welke eigenlijk bedoeld is voor een ‘echt’ privé-persoon én de officiële ‘Pagina’ voor je website of bedrijf!

Dit werkt (zoals je vast kunt voorstellen) zeer verwarrend voor jezelf en je bezoekers en het is een hele klus om achteraf te wijzigen. Waarom de marketing-afdeling van Google het zo heeft bedacht is me een raadsel, ik hoop dat dit in de toekomst duidelijker gaat worden!

  • Ga naar plus.google.com
  • Zoals hierboven voor gewaarschuwd! Let goed op: je bent waarschijnlijk nog ingelogd met je zakelijke e-mailadres. Zo ja, log dan eerst uit! (dat doe je rechtsboven)
  • Log nu weer in met je PRIVÉ e-mailadres!
  • Verzeker jezelf ervan dat rechtsboven je privé e-mailadres zichtbaar zodat je weet dat je hiermee bent ingelogd. Klopt het? Dan kun je nu gerust op ‘Upgraden’ klikken en een persoonlijk privé-profiel aanmaken!
  • Maak een (zakelijke) Google+ Pagina voor je website/bedrijf door in het menu de optie ‘Pagina’s’ te selecteren
  • Bij ‘Bedrijfstype’ wordt gevraagd of je een fysieke bedrijfslocatie hebt (optie ‘Winkelpui’ of ‘Service’). Indien van toepassing is kun je hiermee direct je adreslocatie claimen zodat alles (websiteadres/winkeladres/Google+ pagina) netjes met elkaar verbonden wordt en ook als geheel zichtbaar wordt in Google Maps. Heb je géén fysieke bedrijfslocatie, kies dan optie ‘Merk’ om verder te gaan.

Opmerking: Heb je een fysieke winkellocatie en reeds een Google+ Pagina? Lees je dit stappenplan om structuur aan te brengen aan je bestaande website? Zo ja: het is ook mogelijk je locatie te claimen door bij Google Places je adresgegevens in te voeren. Dit kun je vanuit mijn ervaring beter niet doen, om dubbele vermeldingen van je bedrijf in Google Maps te voorkomen! Beter is om dit rechtstreeks bij Google Maps te doen:

– Ga naar maps.google.com
– Verzeker jezelf er van dat je bent ingelogd met je PRIVÉ e-mailadres
– Zoek je bedrijf op
– Klik op de rode punaise van je bedrijf
– Klik op ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’
– Google zal nu een ‘ouderwets’ postkaartje naar het adres versturen ter verificatie
– Na ontvangst volg de instructies op het postkaartje!

  • Upload je logo en plaats je websiteadres (URL) op je nieuwe Google+ Pagina
  • Publiceer tenminste 1 artikel of product van je website door de URL te kopiëren en te plakken

Stap 6. Meld je aan voor Google Webmasters

Ik kan je zeker aanraden om je website zo snel mogelijk aan te melden bij Google Webmasters. Hier kun je zien of je website technisch in orde is (of beter kan) om optimaal in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Bij fouten helpt deze dienst je om correcties te maken. Het duurt even voordat Google Webmasters je website heeft geïndexeerd en eventuele fouten pas zichtbaar worden; dus hoe vroeger je Google Webmasters gaat gebruiker, hoe beter!

  • Ga naar webmasters.google.com
  • Let op: je bent waarschijnlijk nog ingelogd met je PRIVÉ e-mailadres. LOG EERST UIT! (rechtsboven)
  • Log nu weer in met je ZAKELIJKE e-mailadres
  • Klik op ‘Aanmelden bij Webmasterhulpprogramma’s’
  • Voeg je website toe en verifieer je URL (dit gaat nu zeer gemakkelijk omdat je met je ZAKELIJKE e-mailadres al bent aangemeld bij Google Analytics!). Zo niet, biedt Google je 2 andere manieren aan om dit alsnog te doen.
  • Als alles goed is gegaan zie je bij ‘Startpagina’ een verkleinde miniatuur-afbeelding van je website

Stap 7. Plaats links naar je Sociale Media pagina’s

Na al onze moeite om je website marketing op sociale media te plaatsen, houdt niets je meer tegen om deze pagina’s wereldbekend te maken. We beginnen met je eigen website. Plaats herkenbare links naar je Facebook, Twitter en Google+ pagina’s zodat bezoekers daar je nieuws, artikelen en producten kunnen bezoeken, volgen, leuk vinden en/of kopen (!). Kijk maar eens hoe ik dit heb gedaan op mijn website, dan kun je me meteen gaan volgen (als je dat nog niet gedaan hebt!).

TIP: Gebruik je WordPress? Er zijn talloze plugins verkrijgbaar om dit snel en mooi te verzorgen zonder technische kennis. Zoek maar eens op ‘social buttons’ bij WordPress plugins.

Stap 8. Blijf delen op Sociale Media

Zodra je nieuwe ‘content’ op je website plaatst, bijv. artikelen of producten, schroom niet om even het webadres te delen op Facebook of Twitter met de URL met een korte, interessante beschrijving. Dit is goed voor je zoekresultaten, omdat Google oppikt dat er over je website gepraat wordt. Deel je geplaatste Facebook, Twitter en Google+ berichten ook even op je privé account, zodat je vrienden (die je zakelijke pagina’s -nog- niet volgen) óók je artikelen/producten zien voorbijkomen en extra bezoek en interesse kunnen genereren.

 

Samenvatting

Na doorlopen van dit stappenplan ziet de structuur van je accounts en marketing-platformen er als volgt uit en zijn de volgende zaken verbonden aan deze e-mailadressen:

PRIVÉ e-mailadres (bijv. h.pietersen1980@hotmail.com):

  • Facebook privé-profiel
    (Je bent hiermee beheerder van de zakelijke Facebook Pagina)
  • Google+ privé-profiel
    (Je bent hiermee beheerder van de zakelijke Google+ Pagina)

ZAKELIJK e-mailadres (bijv. info@pietersenrijwielen.nl)

  • Twitter zakelijk account (bijv. @janfietsen)
  • Google Analytics
  • Google Webmasters
  • t.b.v. Google Adwords, Adsense of Youtube (voor in de toekomst)

En nu jij.

Dit stappenplan heb ik mezelf eigen gemaakt door eigen praktijkervaring. Dat wil niet zeggen dat het volledig is! Wellicht weet jij zelf nog meer belangrijkste stappen en (marketing-)tips om een nieuwe website te lanceren en/of een basic marketing-structuur op te zetten. Ik ben er erg benieuwd naar! Laat a.u.b. een reactie achter met je input of ideeën! Welke stappen vind jij belangrijk om je website en de marketing hiervan te lanceren met een vliegende start?

Laat een reactie achter