Het Doel van je Website meten

H

Om het doel van je website te meten, moet je natuurlijk eerst weten wat dat doel precies is. Bij sommige websites ligt dat het doel voor de hand, maar dit kan ook wel eens lastiger te bepalen zijn bij bijv. een non-profit website. Heb je eenmaal een doel ingesteld staan in Google Analytics, zegt dit meer over je website dan een ‘ruw’ bezoekersaantal. In dit artikel wil ik je helpen om het doel van je website te bepalen, en concreet te formuleren om deze ‘kant-en-klaar’ in te stellen bij Google Analytics. Als ‘kers op de taart’ geef ik je advies hoe je 2 geavanceerde doel-opties toepast, om deze naast je ‘doelpunten-teller’ ook je doelen weer te geven in voortgebrachte omzet in euro’s. En hoe kun je ook een snelle en prettige manier al deze gegevens uitlezen?

Ik vind het zelf overigens waardevol om later te kunnen bekijken hoe het verloop van je bereikte doelen zijn geweest. Vandaar dat ik het belangrijk vind dat je zo snel mogelijk een websitedoel instelt in Google Analytics, zodat dit kan worden bijgehouden. Als het doel van je website is om omzet te maken, kun je na verloop van tijd direct uitlezen hoeveel euro’s iedere ‘bron’ van bezoekers heeft opgeleverd (o.a. links van andere websites, sociale media, zoekopdrachten of advertenties). Zo zie én meet je direct het resultaat van je marketing-inspanningen! Je kunt zelfs bepalen of een bepaalde marketingvorm (van bijv. een betaalde link of advertentie) de moeite waard is geweest; als je de kosten met de omzet vergelijkt.

Inhoudsopgave

Bepaal het doel van je website
Formuleer het doel van je website
Stel het doel van je website in bij Google Analytics
Optie 1: Instellen van een ‘Bestemming’
Optie 2: Instellen van een ‘Gebeurtenis’
De Waarde van je doel bepalen en instellen
De Trechter van je doel instellen
Je doelpunten bijhouden

Bepaal het doel van je website

In het geval van een webshop is het doel wellicht duidelijk: omzet maken; doordat bezoekers een bestelling plaatsen. Als je geen webshop hebt, is het doel van je website misschien nog niet zo helder en concreet te verwoorden. Bij een bedrijf kan het nog steeds heel simpel zijn: omzet maken. Maar wat moet de bezoeker doen op je website, zodat je vervolgens (het meest waarschijnlijk) omzet kunt gaan maken? Een goed voorbeeld is dat de klant contact met je opneemt. Het kan ook zijn dat je website helemaal niet voor een bedrijf en/of met het oog op omzet te maken is bedoeld. Toch heeft iedere website één hoofddoel! De vuistregel voor het formuleren van het doel van je website, zodat we deze kunnen gaan meten in Google Analytics is:

Wát wil je met je website bereiken &
Wát moet de bezoeker hiervoor doen op je website ?

Om deze vuistregel vorm te geven, geef ik je nog enkele voorbeelden:

  • Een tandartspraktijk wil bereiken dat een bezoeker klant wordt van de praktijk door een eerste afspraak te maken. Hiervoor moet de bezoeker een contactformulier invullen op de website.
  • Een artiest wil door zijn website een groter publiek bereiken. Hiervoor wil hij dat de bezoeker ‘fan’ wordt van zijn Facebook pagina of dat zijn muziek online beluisterd wordt.
  • Een restaurant wil dat hongerige bezoekers komen eten. Hiervoor kunnen ze online reserveren of het telefoonnummer op de website bellen.
  • Een verzamelwebsite voor tablets wil bereiken dat er commissie wordt betaald door winkeliers als deze hen nieuwe bezoekers aanlevert. Hiervoor moet de bezoeker op de verzamelwebsite op de link(s) klikken, zodat de bezoeker terecht komt op de webshop(s) van de winkelier(s).
  • Een verhuurder van springkussens wil dat klanten hem bellen op zijn mobiele telefoonnummer om een springkussen te huren of een offerte hiervoor te laten maken.
  • Een activist voor natuurbescherming wil dat zijn boodschap wereldkundig wordt en zijn argumenten worden gelezen. Dit wil hij bereiken doordat bezoekers de artikelen op zijn website lezen.
  • Een webshop wil dat een bezoek orders en omzet genereert. Dit wil de eigenaar bereiken doordat een bezoeker een bestelling plaatst.
  • Een softwareontwikkelaar wil dat bezoekers zijn software gaan gebruiken. Dit wil hij bereiken doordat bezoekers zijn software downloaden.
  • Een nieuwssite wil dat bezoekers het nieuws als eerste van hen horen. Dit wil diegene bereiken doordat bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
  • Een verzekeringsmaatschappij wil met zijn website de scherpste offertes maken voor eventueel nieuwe klanten. Dit willen ze bereiken doordat de bezoeker zijn huidige premie en zijn contactgegevens invult.

Formuleer het doel van je website

Waar de kunst in zit, is dat je op een concrete en ‘waterdichte’ manier kunt formuleren hoe je  je doel wilt bereiken; zodat je deze kunt instellen bij Google Analytics. Je kunt hier op 2 manieren een doel configureren:

  • De makkelijke manier: een bestemming is een bevestigingspagina met een eigen webpagina-URL welke een bezoeker te zien krijgt als er een bestelling is geplaatst, bericht heeft achtergelaten of zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Bijv.: http:/C:/xampp/htdocs/erikmolenaar-OUD.pietersenrijwielen.nl/bevestiging.html. Dit is de eenvoudigste  oplossing waarmee je zonder veel technische kennis een doel kunt instellen bij Google Analytics. De meeste doelen kun je op deze manier instellen, dus dat is goed nieuws! Het kan zijn dat je echter geen bevestigingspagina hebt, of dat er op een externe link geklikt moet worden om je doel te bereiken. We gaan dan (helaas) voor de moeilijke(re) oplossing…:
  • De moeilijke(re) manier: een zgn. ‘gebeurtenis‘ of ‘event‘ toont aan dat er iets heeft plaatsgevonden op je website; al dan niet door een handeling van de bezoeker. Dit kan zijn omdat er op een externe link is geklikt, een download van een bestand is gestart of iets anders in werking is gezet. Dit is iets lastiger te configureren. Je website dient namelijk een ‘seintje’ te versturen naar Google Analytics wanneer de handeling of gebeurtenis plaats vindt.
    wordpress-track-outgoing-links-downloadsGebruik je WordPress? Dan kan het (nog steeds) relatief eenvoudig met de plugin ‘Google Analytics door Yoast’. En door bij de instellingen hiervan de optie ‘Track uitgaande links & downloads’ aan te vinken. Ik ga er in dit artikel dan ook gemakshalve van uit dat het doel van je website is dat je bezoeker een uitgaande link moet volgen of een download moet starten. Gebruik je géén WordPress? Of werkt de plugin van Yoast niet op je website of thema? Binnenkort schrijf ik een nieuw artikel waarin ik uitleg hoe je dit zelf kunt implementeren op je website.

Het doel van je website instellen bij Google Analytics

Je hebt nu het doel van je website helder voor ogen, kunt deze concreet formuleren en daarbij is een ‘bestemming’ of ‘gebeurtenis‘ nodig (zoals hierboven beschreven). We gaan deze nu instellen in Google Analytics:

  • Ga naar analytics.google.com en log in
  • Ga naar ‘Beheerder’
  • Ga bij ‘Dataweergave’ naar ‘Doelen’
  • Klik op ‘Nieuw doel’
  • Klik op ‘Aangepast’ en ‘Volgende stap’
  • Geef je doel een naam, bijv. ‘Contact opgenomen’ of ‘Bestelling geplaatst’
  • Maak je gebruik van een bevestigingspagina? Kies hier nu ‘Bestemming’ en ga hieronder door bij optie 1. Maak je gebruik van een ‘gebeurtenis’ ga dan hieronder verder bij optie 2.

Optie 1: Instellen van een ‘Bestemming’

Geef bij het eerste, gelijknamige vakje de volledige webpagina (URL) op van de bestemmings- of bevestigingspagina. Ik kan je aanraden de bevestigingspagina te openen met je webbrowser en vanuit de adresbalk het adres (URL) te kopiëren en in dit vakje te plakken. Dan weet je namelijk zeker dat er geen tikfouten in zitten. We laten de overige opties (‘Waarde’ en ‘Trechter’) nog even ongemoeid maar niet onbenut; later in dit artikel meer informatie over deze krachtige opties.

Check: Controleer de instellingen door op ‘Doel controleren’ te klikken. Op basis van gegevens uit het verleden wordt nu gecontroleerd wat de ‘conversieratio’ zou zijn geweest. Als dit 0% is, heb je óf een foutieve URL ingevoerd, óf je doet iets (nog) niet goed op je website; want je doel is nog nooit gerealiseerd!

Optie 2: Instellen van een ‘Gebeurtenis’

Een ‘gebeurtenis’ in Google Analytics bestaat uit maximaal 4 onderdelen, nl. de ‘Categorie‘, ‘Actie‘, ‘Label‘ en ‘Waarde‘. Deze zijn achtereenvolgens ondergeschikt aan elkaar; bedoeld om overzicht te bieden wanneer je website veel ‘gebeurtenissen’ doorspeelt naar Google Analytics. Om je doel correct in te stellen m.b.v. een ‘gebeurtenis’ moeten we de (relevante) waarden van deze onderdelen achterhalen.

De waarden van deze onderdelen zijn per website en doel verschillend; welke zijn relevant voor je doel? In mijn voorbeeld gebruik ik een verzamelwebsite voor tablets, met als doel dat een bezoeker doorklikt naar de webwinkel van de goedkoopste tabletaanbieder. Dus één click is één doel behaald. Deze verzamelwebsite draait op WordPress waar de bovengenoemde plugin ‘Google Analytics door Yoast’ op is geïnstalleerd.

Om de onderdelen van de ‘gebeurtenis’ correct te achterhalen, vind ik het zelf het makkelijkste om hiervoor de ‘Realtime’ optie in Google Analytics te gebruiken. We gaan het ‘doel’ van je website dan eigenhandig behalen zodat de ‘gebeurtenis’ live (realtime) wordt ‘opgewerkt’ en zichtbaar is in Google Analytics. Dan weet je direct of de ‘gebeurtenis’ correct wordt doorgespeeld naar Google.

TIP: Heb je mijn artikel Nieuwe Website Lanceren: hét Ultieme Stappenplan ook toegepast door een filter in te stellen zodat het website-bezoek vanaf jouw locatie niet wordt meegerekend? Zet deze dan nu even tijdelijk uit voordat je verder gaat!

  • Open een nieuw venster/tabblad en ga naar analytics.google.com
  • Ga naar ‘Rapportage’
  • Ga naar ‘Realtime’ en ‘Gebeurtenissen’
  • Open een nieuw venster/tabblad en ga naar je website
  • Doe net alsof je een bezoeker bent, en bereik je doel vanaf je homepage
  • Ga terug naar het venster/tabblad van Google Analytics
  • Je zult nu zien dat er een actieve gebruiker op je site aanwezig is (dit ben je dus zelf!)
  • Onder bij ‘Gebeurteniscategorie’ zie je nu in blauw het 1e onderdeel, namelijk de ‘Categorie‘. Noteer deze. In mijn voorbeeld is dit ‘outbound‘.
  • Klik op deze blauwe ‘Gebeurteniscategorie’ (in mijn voorbeeld dus op ‘outbound‘)
  • Je ziet nu de overige 3 onderdelen, de ‘Actie‘, ‘Label‘ en (helemaal rechts) de ‘Waarde‘:

– De ‘Actie‘ is in mijn voorbeeld relevant en altijd hetzelfde, namelijk ‘click‘. Noteer deze.
– Het ‘Label‘ is in mijn voorbeeld te zien naar welke webshop er wordt doorgeklikt. In dit voorbeeld is het ‘Label’ dan ook altijd verschillend en niet relevant om het aantal behaalde doelen te meten. We willen immers alléén weten hoeveel bezoekers doorklikken en hiermee het doel bereiken; naar welke webshops is niet relevant voor de ‘Doelenpunten-teller’. Omdat het ‘Label’ in dit voorbeeld dus niet constant is, hoeven we deze niet te noteren.
– De ‘Waarde‘ is in dit voorbeeld ook niet relevant. Als je een webshop hebt, kan deze gebruikt wordt om de waarde van de bestelling te registeren; hier gaan we later mee aan de slag. Het is dan ook niet nodig deze te noteren.

  • Ga terug naar het venster/tabblad van de ‘Doelconfiguratie’

Vul de waarden van de onderdelen in die relevant zijn voor jouw doel. In mijn voorbeeld is dat dus ‘outbound’ bij ‘Categorie’ en ‘click’ bij ‘Actie’. Waarden die niet relevant zijn voor onze ‘doelen-teller’ laten we leeg.

Check: Controleer de instellingen door op ‘Doel controleren’ te klikken. Op basis van gegevens uit het verleden wordt nu gecontroleerd wat de ‘conversieratio’ zou zijn geweest. Als dit 0% is, heb je een van de waarden bij een van deze velden niet correct ingevoerd. Let op: dit kan 24 uur achterlopen; het doel wat je zojuist zelf hebt behaald zit wordt hier nog niet in meegerekend!

De Waarde van je Doel bepalen en instellen

Zoals je misschien hebt opgemerkt is er ook een optie aanwezig genaamd ‘Waarde’. Als je op de een of andere manier geld verdient met je website is dit een onmisbare optie, welke je zeker niet onbenut kunt laten. Je kunt hiermee een bepaalde waarde in ‘harde’ euro’s aan een bereikt doel toewijzen.

Je kunt hiermee (later) zien wat je website in euro’s heeft opgeleverd en o.a. direct vergelijken met de reclamekosten van een betaalde ‘bron’ van bezoekers en verkeer, bijv. advertenties of een betaalde link. Ontzettend handig om goed onderbouwde beslissingen te maken of je wel of niet doorgaat met betaalde links of advertenties.

Heb je een webshop? Dan ligt deze doelwaarde voor de hand, namelijk het orderbedrag van de geplaatste bestelling. Let op als je een webshop hebt: zet deze optie uit, en activeer de E-commerce-instellingen van Google Analytics. De orderopbrengsten worden dan vanzelf zichtbaar.

Heb je géén webshop? Dan gaan we berekenen wat de verwachte omzet zal zijn per doel. Gebruik hiervoor onderstaande berekening. Gebruik hier zo veel mogelijk gegevens voor en van een representatieve periode, bijv. van het afgelopen jaar.

  • Wat is het gemiddelde orderbedrag van je orders? Bijv. €1000,-
  • Alléén bij een fysieke winkel: hoe hoog schat je de kans dat een klant naar je winkel toe komt? Bijv. 50%
  • Als een bezoeker het doel op je website heeft volbracht, hoe hoog schat je de kans dat deze ook echt klant van je wordt? Bijv. 20%
  • De doelwaarde berekenen we nu als volgt: €1000,- (x 50%) x 20% = €100,-

De Trechter van je Doel instellen

Een krachtige optie welke je eigenlijk niet mag overslaan. Met ‘trechter’ wordt eigenlijk bedoeld wat de stappen zijn die een bezoeker moet afleggen om het doel te bereiken, bijv. welke pagina’s eerst bekeken moeten worden.

Het ideale voorbeeld hiervan is (weer die) webshop. Het doel is een geplaatste order, waarvoor de bezoeker het afrekenproces in stappen moet doorlopen: invullen van naam en adresgegevens, gewenste levermethode, gewenste betaalmethode, betaalpagina en de bevestiging (het doel). Google Analytics presenteert dit heel visueel en je kunt dan zelfs zien waar bezoekers afhaken, bijv. als een stap te moeilijk is, te veel moeite kost of gewoon niet werkt door een technisch probleem.

Als je géén webshop hebt, kun je deze optie in bepaalde situaties ook benutten om onbedoelde ‘ruis’ uit je ‘behaalde’ doelen te halen. Een voorbeeld is een kunstgalerij welke kunstobjecten op zijn website presenteert. Het doel van de website is dat de bezoeker naar de fysieke galerij komt om deze schitterende kunst in het echt te bekijken (en kopen); dit kunnen ze natuurlijk alleen doen als ze het adres weten! Er is daarom een contactpagina met routebeschrijving aanwezig. Het doel wordt bereikt als de bezoeker deze contactpagina opent. Waar komt de trechter in dit voorbeeld van pas? Niet iedereen die op de contactpagina klikt is een potentiële bezoeker. Ze zullen toch wel eerst een kunstobject hebben bekeken waar ze verliefd op zijn geworden? We willen daarom met één vereiste stap alleen bezoekers meten die éérst een kunstobject hebben bekeken, en dáárna pas op de contactpagina hebben gekeken. Alle kunstobjecten op de website hebben ‘/object/’ in het websiteadres (URL), bijv. als in: http:/C:/xampp/htdocs/erikmolenaar-OUD.kunstgalerij.nl/object/dehemelvalt.html

Om de trechter te configureren, bepaal je dus het aantal ‘stappen’ en vul je een vast, constant stukje in van het websiteadres (URL) in, waar Google Analytics deze stap aan kan herkennen. Vergeet niet de optie ‘Vereist’ op ‘JA’ te zetten; als het een verplichte stap is om je website doel te bereiken.

In het voorbeeld van de webshop, met meerdere pagina’s in het afrekenproces, kun je met de knop ‘+Nog een stap toevoegen’ iedere pagina van dit proces hieraan toevoegen. Let goed op, dat er geen situaties ontstaan waarbij pagina’s niet verplicht zijn. Bijv. als er voor bepaalde artikelen niet betaald hoeft te worden. Zet deze stappen dan op ‘niet vereist’.

Check: Controleer je trechter door op ‘Dit doel verifiëren’ te klikken. Op basis van gegevens uit het verleden wordt nu gecontroleerd wat de ‘conversieratio’ of ‘doelen-meter’ zou zijn geweest. Als dit 0% is, heb je óf een foutieve URL/stap ingevoerd, óf je doet iets (nog) niet goed op je website; want je doel is nog nooit gerealiseerd!

Je doelpunten bijhouden

Met een beetje geluk en doorzettingsvermogen heb je het doel van je website kunnen instellen in Google Analytics en kun je je doelen in de gaten blijven houden in plaats van het bezoekersaantal. Ik heb nog wel een handige tip: Download een Google Analytics app voor je smartphone om je bereikte doelen snel en makkelijk  vanuit je broekzak te kunnen volgen. Voor Android kan ik je de officiële Google Analytics app aanbevelen. Maar let op: zo snel bij je data kunnen werkt erg verslavend!

En nu jij.

Heb je vragen, opmerkingen of andere behulpzame inzichten in het opzetten en meten van de doelen voor je website? Heb je een handige plugin gevonden om ‘gebeurtenissen’ te genereren? Gebruik je een andere tool dan Google Analytics om je doelen te volgen? Ik ben er erg benieuwd naar! Laat een reactie achter! Hoe meet jij het doel van je website?

Laat een reactie achter